Najlepszy pilot myśliwski w historii – Erich Hartmann

Me109

Najlepszym i najbardziej skutecznym pilotem myśliwskim, nie tylko w okresie drugiej II wojny światowej, ale i w całej historii lotnictwa, był niemiecki pilot Erich Hartmann. W ciągu swojej służby zestrzelił on 352 samoloty wroga!

Pomimo tego, że Erich Hartmann służył na froncie wschodnim, gdzie warunki były tak odmienne od zachodniego, to jego osiągnięcia wciąż są niesamowite! Rekord Hartmanna wygląda jeszcze bardziej imponująco, jeśli porównamy go z najlepszymi asami latającymi po stronie Aliantów. Dowódca 33 dywizjonu RAF Marmaduke Thomas St John “Pat” Pattle,  był najskuteczniejszym asem Royal Air Force, mając na koncie 41 zestrzelonych samolotów. Najskuteczniejszym pilotem w siłach Stanów Zjednoczonych był major Richard Ira Bong, latający na Dalekim Wschodzie, który odniósł 40 zwycięstw.

Erich Hartmann służył na froncie wschodnim, gdzie bardzo ważnym czynnikiem była duża liczba sowieckich samolotów. W większości przypadków piloci Luftwaffe nie musieli latać na dużych wysokościach, ponieważ styl latania na froncie wschodnim był odmienny od taktyki używanej na froncie zachodnim.  Erich HartmannKoncentrowali się oni na przechwytywaniu samolotów radzieckich, tak więc piloci niemieccy mieli taktyczną przewagę, podobną do tej, jaką mieli piloci RAF podczas bitwy o Anglię, gdzie to Alianci mogli decydować, kiedy zaatakować zbliżającego się wroga i jak go zaatakować.

Należy również pamiętać, że samoloty niemieckie były szybsze niż radzieckie. Ponieważ głównymi misjami pilotów Luftwaffe było przechwytywanie formacji wroga, mogli oni odbywać kilka misji w ciągu dnia. Stwarzało  to niemieckim pilotom dużą liczbę okazji do zestrzelenia wroga, ale z drugiej strony brak odpoczynku oraz ciągły stres oznaczały, że prędzej czy później będą musieli oni zacząć odczuwać ich skutki.

Erich Hartmann urodził się w 1922 roku w Weissach w Wirtembergii. Do Luftwaffe dołączył w 1941 roku, a rok później, jako młody 20-letni pilot, został wysłany na Front Wschodni.

Erich Hartmann zestrzelił swoją pierwszą ofiarę w październiku 1942 roku.  Aż do końca wojny liczba jego zwycięstw systematycznie rosła. Swoje ostatnie, 352 zwycięstwo odniósł on 8 Maja 1945, ostatniego dnia wojny w Europie.Jego ofiarą padł pilot Yaka-9, wykonujący akrobacje powietrzne dla maszerujących pod nim sowieckich oddziałów.

Erich Hartmann był najskuteczniejszym asem myśliwskim w historii lotnictwa.

Ponad stu niemieckich pilotów mogło się pochwalić zestrzeleniem co najmniej stu wrogich samolotów. Większość z nich przeprowadzała misje na froncie radzieckim, ale były również asy powietrzne, które osiągnęły ponad sto  zwycięstw na froncie zachodnim. Najbardziej znanymi z nich są Marseille, Bar i Galland.Erich HartmannNa Wschodzie wielu niemieckich pilotów wolało pozostać nad własnymi liniami, aby w przypadku zestrzelenia uniknąć złapania przez sowietów. Gdyby zdarzyło się to nad terytorium kontrolowanym przez własne jednostki, mogliby powrócić do swoich oddziałów w ciągu kilku godzin.

Hartmann został kilkukrotnie strącony, a w Sierpniu 1943 roku Sowietom udało się go pojmać i wziąć w niewolę. Podczas jazdy samochodem zaatakował eskortę i wyskoczył z auta. Zdołał uciec przed pościgiem i powrócić do swojego oddziału.

Erich Hartmann otrzymał wiele nagród, a sam Adolf Hitler uhonorował go Krzyżem Rycerskim Krzyża Żelaznego z Liśćmi Dębu. Przez swoich przyjaciół był nazywany „Bubi”, co w język niemieckim znaczy “mały chłopiec”. Sowieci ochrzcili  go przydomkiem „Czarny Diabeł” i często rozpoznając jego sygnał radiowy lub charakterystyczny Czarny Tulipan namalowany na jego samolocie, odlatywali bojąc się podejmować walkę.

Bardzo ważnym pytaniem, zwłaszcza w kontekście skuteczności, jest jak niemieccy piloci walczący z Sowietami poradziliby sobie na froncie zachodnim?

Przede wszystkim nie lataliby tak często, jak na wschodzie, a co za tym idzie nie udałoby im się zestrzelić takiej liczby samolotów. Wydaje się jednak, że  są dowody, że Hartmann mógłby być równie skuteczny jak na froncie sowieckim. Gdy w roku 1944  został tymczasowo przeniesiony do Rumunii, bez problemu zestrzelił 5 amerykańskich Mustangów P51, latając na swoim ulubionym Me 109.

Warto również wspomnieć o przypadku majora Joachima Müncheberga, który miał ponad 100 zwycięstw na froncie zachodnim, ale po przeniesieniu na front wschodni w 1942 r., został trzykrotnie zestrzelony w okresie zaledwie kilku tygodni.

Walka na  na froncie wschodnim nie była to łatwa, zwłaszcza dla początkującego pilota. Dla asów jednak specyfika misji stwarzała wiele okazji dla zabicia wroga.

W maju 1945 r. Erich Hartmann poddał się w żołnierzom Stanów Zjednoczonych w Czechosłowacji. Nie chciał poddać  się Sowietom, jednak Amerykanie wydali go  Armii Czerwonej. Dla Rosjan był zbrodniarzem. Został oskarżony o m.in. o strzelanie do ludności cywilnej i  komunistyczny sąd skazał go na więzienie. Hartmann nigdy nie przyznał się do zarzutów. Odrzucił również propozycję objęcia stanowiska we wschodnioniemieckich wojskowych siłach lotniczych.

Został zwolniony po 10 latach. Po opuszczenia więzienia wstąpił do do nowej Luftwaffe, gdzie powierzono mu dowództwo pierwszej nimieckiej jednostki złożonej z odrzutowców F-104 Starfighter.

Erich Hartmann zmarł w wieku 71 lat, we wrześniu 1993 r. Cztery lata później, w 1997 r. Rząd Rosyjski oficjalnie przyznał, że jego skazanie za zbrodnie wojenne było bezprawne.

 

Źródła grafiki:

1. Obrazek tytułowy:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Messerschmitt_Bf_109_610937_at_the_Evergreen_Aviation_%26_Space_Museum.jpg

2. Obrazki w tekście:

https://vi.wikipedia.org/wiki/Tập_tin:Erich_Hartmann_(Jagdflieger).jpg

http://www.migflug.com/jetflights/wp-content/uploads/2015/11/Erich-Hartmann.jpg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *